Galerie RRMND, dé plek waar kunst en creativiteit samenkomen.

We heten je van harte welkom om vrijblijvend te komen genieten van al het moois dat we te bieden hebben.
Lees hieronder alvast welke kunstenaars de komende tijd te zien zijn met hun werk in Galerie RRMND.
Loop vrijblijvend eens binnen!

                        

Joop van Deventer

Beeldend kunstenaar Joop van Deventer heeft zijn opleiding gevolgd aan de Kunstacademie Rotterdam en de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Na jaren van experimenteren met verschillende materialen en onderwerpen heeft Joop zich gespecialiseerd in olieverf op houten panelen en doek. De serie ‘Bomen, luchten, laserstralen’ is daar het resultaat van.

In deze serie laat Joop zich inspireren door elementen uit de natuur, en maakt een subtiele en absurdistische koppeling naar het kunstmatige. (Al zal hij dat zelf nooit zo omschrijven).

Joop woont in Eindhoven, waar hij werkt in een klein atelier aan huis. Daarnaast spendeert hij veel tijd in een klein en romantisch, maar behoorlijk vervallen opknaphuis aan de rand van de Pyreneeën in Frankrijk. Beide plekken, in al hun verscheidenheid, vinden onmiskenbaar - en opnieuw subtiel - hun weg in het werk van Joop.

De grootsheid van de natuur - een lucht, een boom - krijgt nog meer kracht door de aanwezigheid van de stad, de mens en zijn techniek. Er ontstaat vervreemding, die past bij de tijd van nu.


Ellen Valk

 

Mijn werk gaat over wat je niet ziet maar wel voelt. Momenten van inzicht, confronterende gedachten, pijnpunten. Maar ook flarden alledaags geluk. 

Ik verwonder me vaak en graag. Ben een zoeker. Om de wereld te begrijpen moet je eerst je eigen geest begrijpen. Dat geeft ongemakkelijke momenten. Maar juist dat discomfort maakt het interessant. 
Los van het narratieve aspect is schilderen voor mij een avontuur. Het ontdekken van vorm, spanning, combinaties, nieuwe technieken, materialen. Dat hele stuk, daar ben ik verliefd op. Het zoeken naar spanning in m'n werk gebeurt organisch. Ik plan niet veel van tevoren. 'Probeer de mooie dingen die ontstaan te zien, ze te laten voor wat ze zijn, of ze juist verder uit te werken. 


Inge van den Thillart

 

Ik weet niet anders dan dat ik dingen maak en schrijf. Het helpt mij om de wereld waarin ik leef beter te begrijpen en er mijn plek in te vinden. Mijn onderwerpen liggen altijd dicht bij mezelf: het landschap waarin ik woon; wandelingen die ik maak; alledaagse voorwerpen die me dierbaar zijn; gedichten die ik graag lees.

Van 1998-2002 volgde ik de opleiding autonome beeldende kunst aan de HKU. Mijn werk is multimediaal, het bestaat uit beeld, boek, poëzie en installaties. Ik werk in uiteenlopende technieken zoals schilderen, grafiek, fotografie en collage.


Viktor Cleve

The subjects of literature, the theater, the opera, the film / television, and the people themselves, are the subjects of the artist Viktor Cleve, those who he processes in his work phases. Love and life, death and the devil, mythologies, history and stories.The great and small dramas and comedies of life are the pool from which he create
After his apperenticeship as a goldsmith and the study of visual communication, which he finished with diploma, the artist Viktor Cleve first worked in advertising agencies as an art director. He then worked as a freelance art director and illustrator. Since 1989, he has also concentrated on his artistic work. He has a nationwide exhibition experience and received the special award of the city of Lemgo and an award at the competition of the Ministry of Justice of Berlin.
He lives and works in Essen and is a member of the „Bundesverband Bildender Künstler“ BBK and „Ruhrländisch


Jack Willems

Een passie voor het creëren van kunst zat er bij mij al vroeg in. Al in het laatste jaar van de lagere school kreeg ik op vrijdagavond in de kelder van d´Heremiet les van Fons van Sonsbeek in tekenen en schilderen en vervolgens heb ik als 16 jarige nog even aansluiting gezocht bij `Licht en Kleur`. Na een tijd van studeren in Tilburg en Nijmegen ging ik aan het werk in het onderwijs, waardoor ik jarenlang weinig tijd heb kunnen besteden aan mijn hobby. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, dus heb ik in 1979 de draad weer opgepakt aan de Volksuniversiteit in Geleen. Vanaf dat moment ben ik actief gebleven als tekenaar en schilder en via een groot aantal cursussen heb ik mij verschillende technieken eigen gemaakt.

In de afgelopen jaren ben ik verbonden geweest aan achtereenvolgens Creatief Centrum Geleen, Choc Art en Art Delicious, centra voor kunstzinnige vorming. Momenteel schilder ik samen met andere enthousiaste amateurschilders onder de bezielende leiding van Ton Franssen. Daarnaast werk ik veel in mijn eigen atelier.

Ik ben begonnen met aquarelleren maar al heel snel ging mijn voorkeur uit naar acryl en tekenmaterialen zoals potlood, Oost-Indische inkt en pastel.

Als tekenaar heb ik de illustraties van een tweetal boeken verzorgd*.


Louis van der Linden

De schilderijen zijn persoonlijke verkenningen in onderwerpen en materiaal, waarin gezocht wordt naar een geschilderde werkelijkheid. Dwz dat zowel het onderwerp/uitgangspunt* als het schilderen** beide van belang zijn, elkaar aanvullen en versterken, wisselend om aandacht vragen.

* Het werk is figuratief, het onderwerp wordt waarheidsgetrouw weergegeven. Er is zeker sprake van liefde voor realistische delen en gedetailleerde spannende details. ** Het schilderij wordt in lagen opgebouwd waarbij het schilderen en de verf zichtbaar blijven en niet volledig ondergeschikt gemaakt worden aan de voorstelling. Vertaling in het medium betekent ook zoeken naar schilderkunstige oplossingen, naar vereenvoudiging en essentie, naar dingen die met schilderen te maken hebben als de opbouw van de ruimte, licht en kleur, compositie.


Bart van Zweeden

Painting started in the late 1970s as a young biology student. Fascinated by the richness of forms that our world knows, the foundation was laid for the type of work that is still preferred today. After graduating, the work as an artist has been sidelined for a long time. A family had to be supported.
It was not until the 1980s that Bart received relevant training at the Vrije Academie in The Hague and his arsenal of means of expression was considerably increased. For several years he worked a lot with etching and screen printing and experimented a lot to get the most out of the possibilities that these techniques offer.
A first successful exhibition in 1988 made it clear that more was needed to capture things in terms of expression and images. This exhibition and the later version in 1995 in The Hague made it clear to Bart that there was also a preference for a freer conception of reality using graphic techniques.
In those years, numerous partial courses were followed for model and portrait, which greatly benefited him in his work.
In a more recent trajectory, he studied for two years at the MK24 academy in Amsterdam, where he was more confronted with contemporary art and the vision from which work in that direction is created. Although the connection with his own expectations was not entirely without setbacks, these years nevertheless led to a deepening of his thinking about art and art expression and the way in which we can deal with reality. It was precisely the work of others that gave him new ideas and formed the basis for the current work.


Cecile Welten

Cecile Welten (1958, the Netherlands) is a completely self-taught figurative watercolor painter who first started painting in 2018 at the end of her medical career.  Being used to observe people, their moods, expressions, she strives to incorporate their narratives in her paintings.

She chose watercolor as the magic of this living, clean and transparent medium totally captivated her. Inspired by the work of Ali Cavanaugh she mainly paints on alternative substrates like panels and stonepaper.


Chris Janssen

Ik zie jou, zie jij mij?
Chris Janssen, pure autodidact. Schildert en creëert al jaren. Haar manier van “schilderen” komt voort uit jaren lang werken met daders en nu inmiddels met slachtoffers. Waar ligt de grens. Waar denkt een mens aan, wat beweegt iemand. Wat willen we eigenlijk zien met z’n allen als we over straat lopen. Kijken we wel echt. Ook dit is een waarheid, ver van het “normale”. Het werk is vrij opgezet zonder regels, net zoals ‘de andere wereld’ weg van pure anatomie, abstracte kunst, vaste lijnen en wat er verwacht wordt.
-Probeer niet perfect te zijn-.
Wil de schoonheid van imperfectie laten zien. Nooit zal ze antwoord geven op de vraag: “wat was de aanleiding?” of: “wat waren jouw gedachten bij dit werk?”. Zodra je die antwoorden geeft worden het nooit meer eigen gedachten…
“Dit is wat het is. Ik doe wat ik doe”.


Eefje Van den Brande

Leeft en werkt in Heusden-Zolder.

Eefje Van den Brande vertrekt in haar schilderijen steeds vanuit een vlek waarop ze haar fantasie loslaat. Ze wil spelen met het beeld waarbij diverse technieken en gelaagdheden aan te pas komen. Een mix van ecoline, acryl-en olieverf zorgen steeds voor verrassende resultaten.

De ene keer werkt Eefje met felle kleuren en de andere keer met donkere. Emotie is dan ook de rode draad doorheen haar oeuvre. Daar waar ze vroeger verwrongen lichamen en kleurrijke dieren of wezens schilderde, lijken ze in haar reeksen vanaf 2020 samen te komen in fantasiefiguren. Om deze beelden weer te geven gaat ze de uitdaging aan met zichzelf. Hoe vreemder hoe fascinerender. Wat eerst herkenbaar lijkt, blijkt dat bij nader inzien niet te zijn.

Doorheen de jaren wisselen mensen, dieren, fantasiewezens en ook zelfportretten elkaar af. De figuren lijken een hele transformatie te ondergaan. Wanneer Eefje schildert is ze steeds op zoek naar de grens van herkenbaarheid in de figuur. Zo geeft de kunstenares vorm aan de misvorming en krijgt het beeld een surrealistische toets.

 


Piet Brouns

Als her goed gaat, als je geluk hebt, ontstaat er tussen de schilder en zijn werk een wisselwerking. Het schilderij begint duidelijk te maken welke kant het op wil gaan. Al doende - in de loop van (lange) jaren - begin je daar gevoel voor te krijgen, en de durf niet teveel na te denken, de kwast zijn werk te laten doen. Op die manier wordt het werk de belangrijkste factor, niet de schilder. Mijn schilderijen hebben zichzelf geschilderd. Ik heb ze wel herkend als iets van mezelf. Als je mij verteld wat je ziet, vertel ik je wat ik heb geschilderd.
Piet Brouns heeft op de tweejaarlijkse kunstmanifestatie Picturama en in 2003 en 2007 de eerste prijs in de categorie fantasie gewonnen.


Leo Scholl

Leo Scholl werkt en woont in Linne. Leo studeerde aan de academie Beeldende Kunsten te Maastricht met specialisatie Keramische Vormgeving.

In 1992 ontvangt hij de Inax Design Prize voor Europese kunstenaars in Japan. Resulterend in werkperiode aldaar. Inclusief exposities o.a. in Tokio. Eervolle vermeldingen op Triënnale en Biënnale in Aveiro en Zagreb.

Hij werkt met brons, klei, restmateriaal, steen en verf. Elk materiaal vereist een eigen benadering en levert verassende resultaten op. De maker heeft niet altijd invloed op wat er door zijn hoofd via zijn handen ontstaat.

Het werken met restmaterialen (mixed materials), resulteert in installaties eindigend onder een glazen stolp.  Elke stolp vormt een eigen wereld.  De stolp beschermt het gebruikte fragiele materiaal tegen de invloed van buiten af. Uiteindelijk is ook binnen deze beslotenheid  vergankelijkheid onvermijdelijk.

Elke stolp stemt tot nadenken en heeft een eigen verhaal.Kijk zelf wat je ziet, lees wat je zien wilt en voel wat het met je doet. Het verhaal is nooit af.


Jeroen Sarkol

Jeroen Sarkol is een Nederlandse kunstenaar die bekend staat om zijn mixed-media kunst. Als autodidact, beeldend kunstenaar heeft Jeroen in 20 jaar zijn eigen unieke stijl ontwikkeld. Zijn werk wordt gekenmerkt door kleurrijke en expressieve schilderijen, speelse vormen en een uitgesproken gevoel van beweging en energie.

Jeroen gebruikt verschillende technieken en materialen om zijn kunstwerken te maken, waaronder acrylverf, markers en inkt. De werken variëren van prints tot grote werken op doek en hout. gelukkig nu ook in galerie RRMND!


kristine tumanyan

De abstracte tekeningen van Kristine Tumanyan beginnen met een eerste lijn. Een pure, eerlijke lijn die nergens door beïnvloed is behalve haar eigen gevoel. Dat is de basis van iedere tekening van haar. Je intuïtie volgen, niet bang zijn om keuzes te maken, emoties te verbeelden op het papier, en de vrijheid te voelen, maakt het tekenproces meditatief en het eindresultaat verrassend.
Kristine Tumanyan is afkomstig uit Armenië, studeerde aan de kunstschool in Rusland, om vervolgens in 2015 af te studeren aan de Kunstacademie in Maastricht. ‘Meditative line art’ is een stijl die de kunstenares heeft ontwikkeld als dagelijks ritueel die haar voorziet in haar behoefte naar creatieve uiting, het volgen van haar intuïtie.


Ramona Nieuwenhuisen

Na jarenlang als designer te hebben gewerkt, volgde Ramona Nieuwenhuisen haar passie om prachtige kunst te maken. Hierin brengt ze haar kennis van het grafisch design en haar creativiteit middels fotografie en fotobewerking samen. Vrij werk, veelal portretten waarin je haar liefde voor bloemen, vogels, vlinders en insecten terugziet. geïnspireerd door de Hollandse Meesters, combineert ze digitale schildertechnieken, met fotografie en details van de 16e-eeuwse schilderijen. 


Veerle van Esser

veerle van esser - Bachelor of Arts, Maastricht Academy of Fine Arts and Design – 2020
“Gevoel is voor mij heel belangrijk in mijn werk. Kunst ventileert toch hoe de maker zich voelt en wat er in de belevingswereld van die persoon gebeurt. Ik werk gevoelsmatig en intuïtief. Van te voren weet ik vaak nog niet wat ik ga maken, of waarom ik het gevoel heb dat ik het moet maken. Mijn werk  helpt mij met het verwerken van mijn belevingen. Het laat mij verwonderd staan van wat ik onderbewust nodig had en het leert mij te zien hoe ik naar de wereld kijk. 


Anneke Kosters

Anneke Kosters is een kunstschilder die woont en werkt in Roermond. Na jaren studie en onderzoek, rondde zij de specialisatie graad aan de kunstacademie Maasmechelen af met als thema crowds. Door haar  fascinatie in mensen en gedrag in groepen is ze  geïnspireerd geraakt mensenmenigte te schilderen. Zo'n complex beeld weer te geven, door middel van suggestieve en expressieve toetsen is een ware uitdaging, door haar cadans van vorm, kleur, beweging en richting is het niet duidelijk of het een massa is die feest, danst of op de vlucht is.
De werken kunnen tegelijkertijd zowel figuratief als abstract zijn. Van een afstand zou de toeschouwer een beeld van een menigte kunnen zien, bij het naderen van het doek zie je enkel expressieve verfstreken die op zichzelf een abstract verhaal weergeven. Iedereen zal er iets anders inzien, kijk en zie wat het met je doet, voel en laat het werk binnenkomen.


Loes Knoben

De bronzen beelden van Loes Knoben-van Herwaarden laten expressie, beweging en spanning zien Loes werk weerspiegeld haar kijk op het leven en toon haar talent om mensen te observeren en hun gevoelens te doorgronden. Deze sterk ontwikkelde intuïtie is terug te vinden in haar beelden. In haar werk zijn natuurlijke materialen het uitgangspunt. Hierin zoekt ze naar kracht, ritme en evenwicht. Van hieruit vertrekkend ontstaan als een ontdekkingstocht haar beelden.


René van Binsbergen

After graduating H.K.L.S (painting/drawing/graphics) René joined an art collective in Sittard called ‘De Melkfabriek’. Three years in, a post-academic study followed at Opleiding Nieuwe Media in Maastricht, which would change the game for around 30 years. Now,  after almost 30 years however, he has discovered painting again. Leading to abstract expressionist paintings and drawings that are build on memories and stories that span his entire life until now. 


Henny Korten

Mijn sculpturen bestaan uit oud ijzer en metalen onderdelen.
De kleurschakering van geroest ijzer geeft een beeld van vergankelijkheid, maar ook van kracht.
Deze twee elementen komen steeds terug in mijn werk en zorgen voor nieuwe inspiratie.
de sculpturen kunnen geplaatst worden in een gesloten ruimte maar ook buiten in een natuurlijke omgeving.


Giuseppe Lamers

Giuseppe is een beeldend kunstenaar. Hij werd geïnspireerd door verhalen van zijn ouders over een reis naar Zimbabwe. In 1993 begon hij met het maken van keramische sculpturen, waaronder hij vooral Afrikaanse beelden maakte. Begin 1999 maakte dat plaats voor meer abstract werk. De reden daarvoor is dat hij meer fantasie kwijt kan in een abstract beeld. Sinds 2003 is hij zich ook steeds meer gaan toeleggen op het vervaardigen van bronzen sculpturen. Zijn werken bestaan vooral uit abstracte sculpturen van mensfiguren en koppen. “Zelf vind ik dat de beelden een bepaald gevoel met zich meedragen, waardoor iemand die erdoor geraakt is, er voor altijd onlosmakelijk mee verbonden is,” aldus Giuseppe.


Olga Salmans

Academie beeldende kunst Neerpelt, daar heb ik geleerd om om te gaan met een ruime keuze van technieken en materialen.. de fascinatie voor het maken van portretten ontstond vrij snel.. de beelden wil ik graag zo divers mogelijk houden met verschillende technieken en materialen, stoer en onafhankelijk.. ik observeer een poserend model en dan mijn eigen authentieke creativiteit te volgen, het innerlijke van een beeld zichtbaar maken met gratie, schoonheid en spanning. Het werken naar een model is geen nabootsen. Ik probeer iets van de geest van de persoon naar boven te halen, en individuele karakteristieke lijnen vast te leggen. De portretten van modellen lopen als een rode draad door mijn werk. In mijn werk vind ik emotie, uitstraling interessant  Ik word geïnspireerd door de klassieken met een expressionistische invalshoek. Ze groeien tenslotte uit tot eigen individuen en een stoere uitstraling krijgen. goed is pas goed als een beeld interessant is, emotie uitstraalt en raak is getroffen.


Suzanne van Andel

 Het zijn de sporen van momenten, vindplaatsen en mijn gevoel dat mij trof op dat ogenblik. 

 Mijn schilderijen zijn weerspiegelingen van die momenten in mijn leven van innerlijke vreugde, verbazing en verwondering over wat ik zag en of voelde op die specifieke locatie. Doelgericht, terloops maar meestal in een flits opgeslagen. (herinnering=gevoel+beeld)

 Ik heb een fascinatie voor bijzondere of mooie lichtval, lichtkleur, water en lucht, verhaal, atmosfeer, contrasten in licht en de discrepantie van objecten. Het licht of de duisternis die gevangen wordt door vormen die zich opdoemen als het kader ervan. Sferen die een geheel maken van wat ik zag en voelde.  

 Ik voel & ik registreer: sfeer, verhaal, atmosfeer, licht, kleur, details, textuur en vorm.Door de visuele documentatie van specifieke momenten door fotografie, schetsen en aantekeningen, gecombineerd met de herinnering die aan dat specifieke moment is blijven hangen, probeer ik een werk te creëren dat mijn persoonlijke herinnering in de tijd laat na resoneren.


Anneke van den Hombergh

Al meer dan 15 jaar werkzaam in de glaskunst. Glaskunst is inmiddels voor mij een 24/7 bestaan. Ik werk vanuit bezieling en kan mezelf niet op kantooruren aanzetten en daarna uitzetten. Waarschijnlijk is mijn werk in glaskunst buiten passie een obsessie geworden.
Wat ooit begon als een hobby is snel uitgegroeid tot een leven in en rondom glaskunst. Volhardendheid, hard werken en een behoorlijke mate van perfectionisme, en voortdurend blijven. Ik werk vanuit bezieling en ik hoop dat je dat in mijn sculpturen terugziet want dat geef ik iedere sculptuur een stukje van mezelf mee. Geen productiewerk maar een werk met een ziel.  Dus alles wordt in eigen huis gemaakt.
Vaak vraagt men mij "waar haal jij toch al die inspiratie vanaf". Nou gewoon uit het leven. De gewone dingen in het leven inspireren mij. Veel van mijn sculpturen zijn genoemd naar een songtitel of een deel uit een songtekst. Iedere schilder / fotograaf probeert de mooist lichtinval in zijn doek te brengen. Maar bij glas, en bij goed gebruik, krijg je een natuurlijk licht cadeau.

 

 

Galerie - Expositieruimte - Artshop

WEERSTAND

Bredeweg 10, 6042GG Roermond

info@rrmnd.nl

OPENINGSTIJDEN:

vrijdag    13.00 – 17.00 uur

zaterdag 13.00 – 17.00 uur

zondag  13.00 - 17.00 uur

GRATIS PARKEREN

galerie RRMND 2024

©Het copyright van alle getoonde werken ligt bij de respectievelijke kunstenaars. De illustraties van de werken mogen niet gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming.